Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2015

Λίγα θεωρητικά

Στόχοι του εργαστηρίου

Οι συμμετέχοντες:
  • Να εξοικειωθούν με την προβληματική που αναπτύχθηκε διαχρονικά σχετικά με την οντότητα-ταυτότητα του ανθρώπου, τη σωματική και πνευματική του υπόσταση. (Αρχές Φιλοσοφίας, 5ο κεφάλαιο: "Ανακαλύπτοντας τον νου", σ.115-139, ΙΤΥΕ-Διόφαντος 2014)
  • Να χρησιμοποιήσουν λειτουργικά τον φιλοσοφικό λόγο (έννοιες, επιχειρηματολογία κλπ).
  • Να αναζητήσουν απαντήσεις ατομικά και ομαδικά σε μια σειρά ερωτημάτων μέσα από τη την μελέτη και τον διάλογο.
  • Να καλλιεργήσουν τον οπικοακουστικό γραμματισμό/παιδεία και την αναλυτική-κριτική σκέψη.
  • Να συνεργαστούν ομαδικά και μέσω της διαλεκτικής να παράγουν τεκμηριωμένες θέσεις.
  • Να ευαισθητοποιηθούν περαιτέρω πάνω στα υπό συζήτηση θέματα, μέσα από θεατρικές τεχνικές 
  • Να συμβάλουν στο γύρισμα ενός σύντομου ρεπορτάζ/ντοκιμαντέρ εσωτερικής παραγωγής.
  • Να αξιοποιήσουν τις ΤΠΕ και το WEB 2.0


Μεθοδολογία 
  • Ομαδοσυνεργατική 
  • Οπτικοακουστικός γραμματισμός/παιδεία βάσει κυρίως του μοντέλου D. Perkins*
  • Διερευνητική/ανακαλυπτική μάθηση
  • Μελέτη/μέθοδος Περίπτωσης
  • Θεατρικές τεχνικές (παιχνίδι ρόλων, διάδρομος της συνείδησης)
  • Στοιχεία Project
  • ΤΠΕ (ιστολόγιο "Φιλοσοφία και ..."/WEB2.0
 Ο David Perkins στοχεύει να καλλιεργήσει στους μαθητές τη στοχαστική νοοτροπία με αφορμή ένα οπτικό ερέθισμα πλούσιο σε πολιτισμικές, συμβολικές και ερμηνευτικές αναφορές (έργο τέχνης). 


Αξιοποίηση του κινηματογράφου στη φιλοσοφία

Ως προς την αφήγηση:
  • Εισαγωγή σ’ ένα ευρύ φάσμα βασικών φιλοσοφικών ζητημάτων (γνώση, μεταφυσική, δίκαιο, πολιτική, οικολογία, τέχνη κλπ).
  • Τα κινηματογραφικά σενάρια συνιστούν μελέτες περίπτωσης προς ανάλυση-κριτική και εξάσκηση στο φιλοσοφείν.
  • Ένα εικονικό γεγονός (με την αλήθεια, τα διλήμματα και τις οπτικές του, την στάση των ηρώων κλπ) προσφέρει τη δυνατότητα εμπλοκής (λχ συναισθηματικής, ηθικής) του θεατή ή αποστασιοποίησης. 
  • Ενδεικτικά παραδείγματα κατά θέμα στην εισήγηση του Στέλιου Βιρβιδάκη "H χρησιμοποίηση του κινηματογράφου κατά τη διδασκαλία της φιλοσοφίας" (2010), στο περιοδικό Cogito 9/ Μάρτιος 2009 και στο βιβλίο του Κωστή Κωβαίου, Φιλοσοφία και Κινηματογράφος, εκδ. Καρδαμίτσα (2002)
Ως προς την Αισθητική και τη φιλοσοφία της τέχνης
  • Νέοι εκφραστικοί τρόποι και μέσα, σχέσεις μορφής-περιεχομένου, κίνηση του φακού, αναπαράσταση του χώρου και του χρόνου
Επαναπροσέγγιση των αρχέγονων αντιπάλων: της Φιλοσοφίας και της Ποίησης/Τέχνης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου